Categorie | Social Media


Het Social Media Tijdperk

Posted on 16 February 2011


Social Media sites zijn de afgelopen paar jaar werkelijk explosief gegroeid, er gaat geen dag meer voorbij dat je het woord twitter, facebook of hyves niet voorbij hoort komen. Soms is lastig bij te houden al deze ontwikkelingen maar in het algemeen kan Social Media onderverdeeld worden in een aantal verschillende categoriën – hieronder zal ik de belangrijkste bespreken:

Verschillen in Social Media

Tijdperk Social MediaSocial Networking – bij dit soort sites ligt de primaire activiteit van de site op het ‘verbinden’ met anderen. Twee van de meest prominente websites zijn Facebook en Hyves.

Social Bookmarking – hierbij ligt de primaire activiteit in het vinden en delen van internet bladwijzers (ookwel favorieten). Twee voorbeelden van dit type site zijn Delicious en StumbleUpon.

Micro Blogging – bij microblogging ligt de focus op het delen van een kort tekst- of multimediabericht. Het is zoals de naam al zegt een variant op het normale bloggen alleen dan in een zeer afgeslankte vorm – in het algemeen zijn de berichten niet langer dan 140 tekens. Het bekendste voorbeeld hierbij is Twitter.

Social News – dit type website toont korte samenvattingen van nieuws berichten die door gebruikers worden toegevoegd. Aan de hand van populariteit worden deze berichten gerangschikt. Twee goede voorbeelden zijn ekudos en nujij.

De bovengenoemde social media categoriën zijn slechts 4 voorbeelden van het steeds groter wordende web 2.0 – in werkelijkheid zijn er nog veel meer verschillende categoriën zoals Video Sharing, Wiki’s en Q&A’s. Elke week verschijnt er wel een nieuwe site waarin elementen uit bovenstaande voorbeelden worden gecombineerd en nieuwe functies worden geintroduceerd.

Waarom Social Media?

Het is niet m’n bedoeling in deze post het woord social media te definiëren, ik denk dat daar al wel genoeg over geschreven is. Ik doel meer op het feit om te kijken of je via deze weg nieuwe lezers voor je blog kan vinden. Dit omdat ik de afgelopen jaren een aantal sites groot heb zien worden door het gebruik van Social Media voor je blog.

De reden voor hun succes is dat social media sites op dit moment tot de belangrijkste en grootste websites op het web behoren. (het aantal bezoekers op dit soort sites gaat echt elke verwachting te boven en 10 jaar geleden had niemand kunnen dromen dat dit ooit zo groot zou worden!). Dit komt voornamelijk doordat op dit soort sites mensen elkaar helpen om nieuwe dingen op het web te ontdekken (je ziet dit vooral terug op social bookmarking sites en social news sites) – alle content wordt bijna als op een presenteerblaadje aangereikt.

Door dit feit zijn social media sites dus een logische plaats om jezelf te positioneren als een blogger.

Social media sites hebben gigantisch veel verkeer en ze worden gebruikt door mensen om goede content te vinden – waarom zou je jezelf hier dan niet tussen plaatsen met je content?

Conclusie:
Social Media is niet het antwoord om al je bezoekers naar je website te halen maar het is zeker één van de elementen die je kan helpen bij het vinden van nieuwe lezers.

Referentie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Social_media

One Response to “Het Social Media Tijdperk”

  1. Nomar says:

    Ben pas begonnen met m’n ‘echte’ twitter account. Toch wel even wennen zo, niet gewoon links droppen etc zoals met sites’ twitter accounts.


Leave a Reply

Snel Geld Verdienen Sponsors

Snel Geld Verdienen Sponsors

Snel Geld Verdienen Boeken

Copyright © Snel Geld Verdienen Blog Developed by Rival Media